lauantai 1. marraskuuta 2014

Naapurit



                                                                                              Parhaat naapurimme. 



"Oli kerran kaupunki. 
Aurinko,se Naama Suuri, 
punainen kuin punajuuri 
taikka vaikka tomaatti, 
aamusella varhaisella 
kaupunkia väritti. 
herätteli kaikki talot. 


Nipsis napsis, ikkunoihin 
syttyi aamukahvivalot. 


Aurinko kurkisti joka pihaan ja sisään ikkunoista. 
- Herätkää, herätkää! Minä matkustan Aamumaasta Iltamaahan joka päivä. Minulla on kiire! 

Mitä kummaa? Aurinko näki, että pieni kissa nukkui kerälle kiertyneenä hiekkalaatikossa korkeiden talojen välisellä pihalla. Aurinko kosketti säteellään kissanpojan nenänpäätä. 

-Mikä mantelisilmä sinä olet? ihmetteli Aurinko.- Ja miksi nukut täällä ulkona, miksi et ole kotonasi? 

-Manteli...santeli...toisti kissanpoika haukotellen.- Minä nukun täällä, koska minulla ei ole kotia.-Sinäpä lämmität hauskasti. 

Minne olet matkalla? Saanko minä tulla mukaasi? 

-Jos saat minut kiinni, Mirri Manteli! nauroi Aurinko ja kapusi korkeammalle taivaalla.- Minulla on kiire Aamumaasta Iltamaahan."

(Maijaliisa Kauppinen: Mirri Manteli, 1979)

Jos meillä on joskus kissa, haluaisin nimetä hänet Manteliksi lapsuuden rakkaan kirjan Mirri Mantelin mukaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti